top of page

Diederik Storms

“Het essentiële is onzichtbaar voor de ogen”
(Uit: 'de kleine Prins' van Antoine de Saint-Exupéry 1943)

De onzichtbare essentie
Vooral de natuur stelt mij de vraag naar wat er achter al het leven onzichtbaar aanwezig is. Mijn beelden vormen daarom vaak fragmenten uit de oude natuur, zoals boomstammen, versteend hout, en verwaaide oude bomen. Het harde materiaal, het koude staal en het verweerde hout, vormen tegenstellingen tot het lichte heldere plexiglas. De helderheid van het materiaal vormt een letterlijke doorkijk naar dat wat ook zou kunnen zijn, een suggestie van een andere verstilde werkelijkheid. Het licht speelt daarbij een belangrijke rol. De verschillende lichtintensiteiten in het plexiglas zorgen steeds voor een andere kijk op het zichtbare beeld. Ze leggen als het ware iets bloot van het essentiële erachter.

Diederik Storms
Ik ben geboren en getogen in Den Haag. Al op jonge leeftijd wist ik dat mijn passie bij beeldhouwen lag. In 1997 studeerde ik af aan de kunstacademie in Enschede (Aki).

Mijn innerlijke drijfveer en passie om dingen te creëren heeft echter altijd de boventoon gevoerd. In 2006 besloot ik mij daarom volledig te richten op het maken van kunst. Mijn werk is nu regelmatig te zien bij exposities en galeries in binnen en buitenland.

Contrasterend materiaal
Voor mijn werk maak ik gebruik van ruwe basismaterialen zoals gevonden hout en stenen, maar ook versteend hout en vaak staal. Dat combineer ik met helder plexiglas, ook wel perspex of acrylaat genoemd. Dit is een heldere hoogwaardige kunststof die in platen of blokken wordt gefabriceerd.

Bijzonder aan plexiglas is de mogelijkheid om te 'beeldhouwen met de lichtinval'. Gieten doe ik niet. Voor mijn beelden gebruik ik industrieel vervaardigd blokmateriaal dat ik met beeldhouwtechnieken moet uithouwen en bewerken, zoals frezen en schuren, bijvoorbeeld met behulp van tandartsgereedschap.

bottom of page